Просторовий менеджмент
Спеціальність: Менеджмент просторового розвитку
Код дисципліни: 7.073.17.O.002
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Регіональний та місцевий розвиток
Лектор: Сидорчук Ористлава Григорівна
Матвіїшин Євген Григорович
Нєма Олександра Степанівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студентів компетентностей (або їх складових):
інтегральна компетентність:
здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у сфері менеджменту або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог;
загальні компетентності:
ЗК1. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні;
ЗК3. Навички використання інформаційних та комунікаційних технологій:
ЗК6. Здатність генерувати нові ідеї (креативність);
ЗК7. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу;
спеціальні (фахові, предметні) компетентності:
СК2. Здатність встановлювати цінності, бачення, місію, цілі та критерії, за якими організація визначає подальші напрями розвитку, розробляти і реалізовувати відповідні стратегії та плани.;
СК4. Здатність до ефективного використання та розвитку ресурсів організації;
СК5. Здатність створювати та організовувати ефективні комунікації в процесі управління;
СК10. Здатність до управління організацією та її розвитком:
СК12. Здатність здійснювати управління просторовим розвитком складних систем із використанням сучасних інформаційних ресурсів і проводити прикладні дослідження в сфері менеджменту.
Результати навчання: РН-03. Проектувати ефективні системи управління.
РН-03. Проектувати ефективні системи управління організаціями.
РН-06. Мати навички прийняття, обґрунтування та забезпечення реалізації управлінських рішень в непередбачуваних умовах, враховуючи вимоги чинного законодавства, етичні міркування та соціальну відповідальність.
РН-07. Організовувати та здійснювати ефективні комунікації всередині колективу, з представниками різних професійних груп та в міжнародному контексті.
РН-08. Застосовувати спеціалізоване програмне забезпечення та інформаційні системи для вирішення задач управління.
РН-14. Вміти здійснювати управління просторовим розвитком складних систем з використанням сучасних інформаційних ресурсів, стандартних методик аналізу і розраховувати показники їх розвитку.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Супутні та наступні навчальні дисципліни:
- Проектний менеджмент;
- Стратегічний менеджмент;
- Просторовий розвиток складних систем.
Короткий зміст навчальної програми: Розглядається широкий спектр тем, пов'язаних з управлінням просторовими ресурсами організацій, стратегічним плануванням їхнього розвитку, а також інтеграцією сучасних ІКТ у процеси управління. Студенти вивчають основи просторового менеджменту, методи просторового планування, урбаністичні підходи й управління інфраструктурними проєктами. Особливу увагу приділено питанням сталого розвитку та управління простором організацій. Упродовж курсу розглядатимуться як теоретичні аспекти, так і практичні інструменти, такі як математичні моделі для прогнозування і моделювання просторових рішень.
Вивчення дисципліни спрямоване на підготовку фахівців, здатних розробляти стратегії просторового розвитку, ефективно використовувати ресурси та приймати управлінські рішення в умовах динамічних змін і непередбачуваних обставин
Опис: Тема 1. Вступ до просторового менеджменту.
Тема 2. Системи просторового планування.
Тема 3. Просторове планування і розвиток територій.
Тема 4. Просторові ресурси організації.
Тема 5. Управління інфраструктурними проєктами.
Тема 6. Сучасні ІКТ в просторовому менеджменті.
Тема 7. Використання математичних моделей у просторовому менеджменті.
Тема 8. Сталий просторовий розвиток та управління простором організації.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на практичних заняттях проводиться з метою виявлення готовності до занять у таких формах:
- вибіркове усне опитування перед початком занять;
- фронтальне стандартизоване опитування протягом 5-10 хв.;
- фронтальна перевірка виконання домашніх завдань;
- оцінка активності студента у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей.
Під час контролю знань та умінь студентів дотримуються такі вимоги:
- індивідуальний характер контролю;
- своєчасність та систематичність контролю;
- об’єктивність та справедливість оцінювання;
- врахування вікових особливостей студентів;
- обґрунтоване та аргументоване оцінювання робіт та відповідей;
- урізноманітнення форм та видів контролю.
Критерії оцінювання результатів навчання: Система контролю знань та умінь студентів охоплює:
- поточний контроль (на практичних заняттях) – до 40 балів;
- підсумкове оцінювання у формі екзамену – 60 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Анісімов О., Смірнова М., Дулько Є. Просторове планування в Україні: профіль країни 2023, Університет Аалто, Школа інженерії. 2024. URL: https://doi.org/10.5281/zenodo.10600560
2. Вітюк А. В. Ідентифікація змісту та значення просторового розвитку підприємства. Бізнес Інформ. 2020. №1. C. 359–366. URL: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-1-359-366
3. Манаєнко І., Голюк В. Планування просторового розвитку регіону: складові та оцінка. Економіка та суспільство, (64). 2024. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-64-55
4. Просторове планування у новому адміністративно-територіальному поділі. URL: https://decentralization.gov.ua/news/12630
5. Чорний Р. С., Цюпак В. П. Концептуальні підходи до дослідження просторової організації підприємницької діяльності. Регіональна економіка. №4.2016. С. 160–166.
6. Щеглюк С. Д. Теоретичні підходи до типології просторових форм ділової активності регіону. Регіональна економіка. №3. 2016. С. 69–75.
7. Stead, D., Nadin, V. Spatial planning: key instrument for development and effective governance, with special reference to countries in transition. United Nations Digital Library System. 2008. URL: https://digitallibrary.un.org/record/624998?ln=en
8. Thomas A. Horan, James B. Pick, Avijit Sarkar. Spatial Business: Competing and Leading with Location Analytics. ESRI Press, 2022. 226 р.
9. Просторовий розвиток: Науковий збірник. Київський національний університет будівництва і архітектури. 2024. URL: http://spd.knuba.edu.ua/issue/archive
10. Офіційний портал Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws
11. Портал Державних Будівельних Норм України. URL: https://dbn.co.ua/
12. Центр просторового менеджменту і планування Інституту географії Національної академії наук України. URL: https://igu.org.ua/node/26
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Просторовий менеджмент (курсовий проєкт)
Спеціальність: Менеджмент просторового розвитку
Код дисципліни: 7.073.17.O.007
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Регіональний та місцевий розвиток
Лектор: Сидорчук Ористлава Григорівна
Матвіїшин Євген Григорович
Нєма Олександра Степанівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студентів компетентностей (або їх складових):
інтегральна компетентність:
здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у сфері менеджменту або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог;
загальні компетентності:
ЗК1. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні;
ЗК3. Навички використання інформаційних та комунікаційних технологій:
ЗК6. Здатність генерувати нові ідеї (креативність);
ЗК7. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу;
спеціальні (фахові, предметні) компетентності:
СК2. Здатність встановлювати цінності, бачення, місію, цілі та критерії, за якими організація визначає подальші напрями розвитку, розробляти і реалізовувати відповідні стратегії та плани.;
СК4. Здатність до ефективного використання та розвитку ресурсів організації;
СК5. Здатність створювати та організовувати ефективні комунікації в процесі управління;
СК10. Здатність до управління організацією та її розвитком:
СК12. Здатність здійснювати управління просторовим розвитком складних систем із використанням сучасних інформаційних ресурсів і проводити прикладні дослідження в сфері менеджменту.
Результати навчання: РН-03. Проектувати ефективні системи управління.
РН-03. Проектувати ефективні системи управління організаціями.
РН-06. Мати навички прийняття, обґрунтування та забезпечення реалізації управлінських рішень в непередбачуваних умовах, враховуючи вимоги чинного законодавства, етичні міркування та соціальну відповідальність.
РН-07. Організовувати та здійснювати ефективні комунікації всередині колективу, з представниками різних професійних груп та в міжнародному контексті.
РН-08. Застосовувати спеціалізоване програмне забезпечення та інформаційні системи для вирішення задач управління.
РН-14. Вміти здійснювати управління просторовим розвитком складних систем з використанням сучасних інформаційних ресурсів, стандартних методик аналізу і розраховувати показники їх розвитку.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Супутні та наступні навчальні дисципліни:
- Проектний менеджмент;
- Стратегічний менеджмент;
- Просторовий розвиток складних систем.
Короткий зміст навчальної програми: Розглядається широкий спектр тем, пов'язаних з управлінням просторовими ресурсами організацій, стратегічним плануванням їхнього розвитку, а також інтеграцією сучасних ІКТ у процеси управління. Студенти вивчають основи просторового менеджменту, методи просторового планування, урбаністичні підходи й управління інфраструктурними проєктами. Особливу увагу приділено питанням сталого розвитку та управління простором організацій. Упродовж курсу розглядатимуться як теоретичні аспекти, так і практичні інструменти, такі як математичні моделі для прогнозування і моделювання просторових рішень.
Вивчення дисципліни спрямоване на підготовку фахівців, здатних розробляти стратегії просторового розвитку, ефективно використовувати ресурси та приймати управлінські рішення в умовах динамічних змін і непередбачуваних обставин
Опис: Тема 1. Вступ до просторового менеджменту.
Тема 2. Системи просторового планування.
Тема 3. Просторове планування і розвиток територій.
Тема 4. Просторові ресурси організації.
Тема 5. Управління інфраструктурними проєктами.
Тема 6. Сучасні ІКТ в просторовому менеджменті.
Тема 7. Використання математичних моделей у просторовому менеджменті.
Тема 8. Сталий просторовий розвиток та управління простором організації.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на практичних заняттях проводиться з метою виявлення готовності до занять у таких формах:
- вибіркове усне опитування перед початком занять;
- фронтальне стандартизоване опитування протягом 5-10 хв.;
- фронтальна перевірка виконання домашніх завдань;
- оцінка активності студента у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей.
Під час контролю знань та умінь студентів дотримуються такі вимоги:
- індивідуальний характер контролю;
- своєчасність та систематичність контролю;
- об’єктивність та справедливість оцінювання;
- врахування вікових особливостей студентів;
- обґрунтоване та аргументоване оцінювання робіт та відповідей;
- урізноманітнення форм та видів контролю.
Критерії оцінювання результатів навчання: Система контролю знань та умінь студентів охоплює:
- поточний контроль (на практичних заняттях) – до 40 балів;
- підсумкове оцінювання у формі екзамену – 60 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Методичні рекомендації до виконання курсового проекту з дисципліни «Просторовий менеджмент» для студентів денної та заочної форм навчання спеціальності 073 «Менеджмент» галузі знань 07 «Управління та адміністрування» / укладачі: Сидорчук О.Г., Матвіїшин Є.Г., Нєма О.С. Львів: Національний університет «Львівська політехніка». 2024. 18 с.
2. Анісімов О., Смірнова М., Дулько Є. Просторове планування в Україні: профіль країни 2023, Університет Аалто, Школа інженерії. 2024. URL: https://doi.org/10.5281/zenodo.10600560
3. Вітюк А. В. Ідентифікація змісту та значення просторового розвитку підприємства. Бізнес Інформ. 2020. №1. C. 359–366. URL: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-1-359-366
4. Манаєнко І., Голюк В. Планування просторового розвитку регіону: складові та оцінка. Економіка та суспільство, (64). 2024. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-64-55
5. Просторове планування у новому адміністративно-територіальному поділі. URL: https://decentralization.gov.ua/news/12630
6. Чорний Р. С., Цюпак В. П. Концептуальні підходи до дослідження просторової організації підприємницької діяльності. Регіональна економіка. №4.2016. С. 160–166.
7. Щеглюк С. Д. Теоретичні підходи до типології просторових форм ділової активності регіону. Регіональна економіка. №3. 2016. С. 69–75.
8. Stead, D., Nadin, V. Spatial planning: key instrument for development and effective governance, with special reference to countries in transition. United Nations Digital Library System. 2008. URL: https://digitallibrary.un.org/record/624998?ln=en
9. Thomas A. Horan, James B. Pick, Avijit Sarkar. Spatial Business: Competing and Leading with Location Analytics. ESRI Press, 2022. 226 р.
10. Просторовий розвиток: Науковий збірник. Київський національний університет будівництва і архітектури. 2024. URL: http://spd.knuba.edu.ua/issue/archive
11. Офіційний портал Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws
12. Портал Державних Будівельних Норм України. URL: https://dbn.co.ua/
13. Центр просторового менеджменту і планування Інституту географії Національної академії наук України. URL: https://igu.org.ua/node/26
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).