Розробка навчальної платформи з покращеною інклюзивністю
Автор: Тіцька Соломія Богданівна
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Комп'ютерні науки (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут комп'ютерних наук та інформаційних технологій
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Магістерська робота присвячена розробці прототипу навчальної вебплатформи з урахуванням принципів інклюзивного дизайну та стандартів доступності для забезпечення рівного доступу до освітніх ресурсів для користувачів з різними потребами. У роботі проаналізовано теоретичні засади інклюзивного дизайну, досліджено потреби користувачів з особливими потребами, зокрема з слабкозорістю, порушеннями слуху та неврологічними розладами. Оглянуто ключові стандарти доступності, такі як WCAG та WAI-ARIA. Проведено порівняльний аналіз інклюзивності існуючих освітніх онлайн-платформ (Coursera, Udemy, Prometheus, EdEra, Moodle) та досліджено методи адаптації контенту і проєктування доступних вебінтерфейсів. Сформульовано функціональні та нефункціональні вимоги до навчальної платформи. Розроблено клієнт-серверну архітектуру та спроєктовано базу даних. Реалізовано прототип платформи з функціоналом для викладачів (створення курсів, лекцій, тестів) та студентів (доступ до матеріалів, проходження тестування). Розроблено методику автоматизованої оцінки відповідей студентів, що включає використання великих мовних моделей для попереднього аналізу відкритих питань. Інтегровано стандарти WCAG 2.1 рівня АА, включаючи спеціальні налаштування доступності. Проведено тестування доступності розробленого прототипу.. Результати дослідження: реалізовано вебплатформу з інтерфейсами для викладачів та студентів, адаптовану до вимог інклюзивності; перевірено відповідність прототипу критеріям доступності за допомогою спеціалізованих інструментів. Платформа є базою для подальшого розвитку повнофункціонального освітнього сервісу. Ключові слова: ІНКЛЮЗИВНИЙ ДИЗАЙН, ДОСТУПНІСТЬ, НАВЧАЛЬНА ПЛАТФОРМА, WCAG